Tuesday, October 30, 2012

Die waarheid maak jou vry

Vanaf die vroegste tye vra mense die vraag na die waarheid. Per definisie is die waarheid dit wat getoets kan word teen feite of die realiteit.

'n Eenvoudige voorbeeld daarvan is die volgende: "Is daar oorstromings in die ooste van Amerika as gevolg van 'n storm?" Die ware antwoord is: "Ja". Dit wat gesę en gedoen word word gespiëel teen iets anders en sodoende word bepaal of dit nie waarheid is of 'n leuen.

Dit is natuurlik 'n maklike voorbeeld, aangesien daar geen bewyse is wat ons kan oortuig dat die stelling van die oorstroming vals is nie. Ons sien dit op CNN en ons luister na wat die joernaliste sę en sodoende word dit die waarheid.

Maar alles in die lewe is nie so eenvoudig om te toets of dit die waarheid is nie. Die rede daarvoor is dat jy aan die eenkant die vraag het, maar die spiëel aan die ander kant is nie heeltemal so helder nie. Daarom sukkel ons om die waarheid van alles te bepaal.

Twee mense is in 'n verhouding en die een persoon maak die stelling dat hulle lief is vir jou. Is dit die waarheid? As 'n man te lank saam met sy vriende in die kroeg drankies gedrink het en te laat by die huis kom, wonder ek of sy vrou hom gaan glo dat hy vir haar lief is, want die spiëel wat sy dit aan toets word verskadu deur haar ego. Sy gaan dink dat hy haar nie ge-akkomodeer het nie of dat hy geen ontsag en respek vir haar het nie.

Wanneer dieselfde man met blomme by die huis aankom en die woorde uiter, lyk haar spiëel totaal anders en sy aksies maak dit makliker om sy liefde as waarheid te klassifiseer.

Wat dit interessant maak is dat dit dieselfde man en dieselfde vrou is. Hy het haar gekies om sy lewe saam mee te deel en sy dieselfde. As sy aksies dan die antwoord van waar of vals kan beinvloed, is daar dan tussen hulle 'n ware liefde?

Die wyse Salomo het ook gesę dat hy nooit sal verstaan hoe die liefde tussen 'n man en vrou werk nie. Miskien lę die antwoord dat ons almal se spiëels waarteen ons die waarheid toets van mekaar verskil. Miskien is dit ook hoekom die Bybel vir ons vertel dat wat vir een mens sonde is nie vir die ander sonde is nie. As sonde dan "relatief" is vir verskillende mense, is waarheid dus ook verskillend van mens tot mens en situasie tot situasie.

Dalk is dit dan so dat ons in die waarheid glo wat pas by die spiëel wat ek in my kop ronddra. Dalk beteken die waarheid dat ek ook 'n nuwe realiteit kan skep en waarheid kan ontdek waar dit in die verlede vir my vals was. Dalk beteken dit ook dat gister se waarheid verskil van die waarheid wat ek vandag het.

Wat baie filosowe ons ook leer is dat baie mense dinge as leuens klassifiseer wanneer dit wat mense doen en kommunikeer nie strook met hulle denkwyse nie. Dit maak nie wat 'n persoon vir my sę 'n leuen nie, dit maak dit vir my 'n leuen.

Ek kan onthou hoeveel keer ons in gesprekke die vraag gevra het of 'n mens 'n "wit leuentjie kan vertel as dit tot die ander persoon se voordeel is?" 'n Wit leuen is eintlik nie net om iemand te beskerm nie, dit word "wit" genoem omdat die bedoeling van die leuen suiwer is. Ek ken baie mense wat "wit leuens" leef en geleer het om mense se spiëels eers te analiseer en om mense te manipuleer tot hulle voordeel.

In my veld van verkope word almal die tegniek geleer om mense se waardes en wat vir hulle belangrik is te soek en dan jou verkoopstegniek daarby aan te pas. Is om vir mense te sę wat hulle wil hoor om sodoende die uitkoms wat ek soek te kry, nie maar ook 'n leuen nie?

Ek vra sommer vandag hierdie vrae, want ek dink dat soveel mense elke dag sielsongelukkig is en in hartseer omstandighede leef omdat hulle nie eerlik met hulleself is nie en daarom 'n valse lewe leef. Wanneer dit veral by verhoudings kom, wonder ek of daar werklik 'n volkome waarheid tussen mense is?

As ek mense se aksies om my sien, wonder ek hoeveel mense werklik opreg is, veral as ek in ag neem dat ek hulle toets in my spiëel?

Om dit nog verder te vat is dat ons ook nie net ander mense en dinge toets vir die waarheid nie, maar ook onsself en ons aksies. Dit beteken dat ek kan vir iemand sę dat ek hulle liefhet, want in my oog is dit die waarheid, maar omdat dit nie in hulle spiëel pas nie, glo hulle my nie. So word die hele lewe 'n tameletjie wat soos 'n taai toffie lekker smaak maar jou tande kan breek.

Waarheid is dus relatief (in the eye of the beholder) totdat my en jou spiëels en woorde en situasies met mekaar sinkroniseer. Miskien is dit hoekom ons graag met mense saamleef wat dieselfde opvoeding, opleiding, agtergrond en uitkyk op die lewe het.

Oor die naweek praat ek met iemand en die persoon sę dat fisiese aggressie deel van die lewe is en aanvaarbaar is. Ek vra toe uit hoekom dit so is, waarop hulle antwoord dat hulle in hulle gesin en familie dit aanvaar het dat 'n mens iemand fisies kan aanrand. In my lewe het ek baie te doen gehad met fisiese geweld teen ander mense, maar ek glo geheel en al glad nie aan fisiese geweld nie. Dink jy vir enige oomblik dat ek en die persoon 'n pad met mekaar kan stap? Ek kan die persoon se vriend word, net wanneer hulle hul idee oor geweld verander, want daarsonder is daar geen "common ground" nie.

Wanneer ons dus oor "waarheid" praat, beteken dit dus dat ek meer waarheid sal vind, in myself en in ander mense, wanneer ek mense in my lewe en om my lewe het wat dieselfde waardes en spiëels deel. Dit beteken nie dat ander mense met hulle spiëels van geweld wat van myne verskil verkeerd en vals is nie, dit beteken net dat hulle nie deel van my lewe mag wees vir my om die "waarheid" in myself en my lewe te vind nie.

Ons kan dit baie goed in ons lewens sien dat ons almal die waarheid en die antwoorde van opregtheid soek. God het ons so gemaak dat ons opreg en eerlik moet leef met onsself en die mense om ons. Die Bybel stel dit duidelik dat die waarheid ons sal vrymaak en wie ken jy wat nie in totale vryheid soek en begeer nie.

Miskien moet ons nie na die waarheid "soek" nie, maar eerder na mense en situasies waar ons spiëels met mekaar ooreenstem. Miskien is ons ongelukkigheid daarin opgesluit dat ons mense wil oortuig om ons manier van dink te aanvaar, of van hulle verwag om hulle spiëels te verander om by ons aan te pas. Ek dink dit is 'n verbete stryd wat jy nooit sal wen nie.

Ons het almal baie lewensondervinding en verstaan baie goed dat mense nie kan verander nie, mense moet wil verander. Jy moet egter besef dat as jy nie kan vrede maak met mense om jou se spiëels nie, jou lewe nooit gelukkig en vol vrede kan wees nie. Miskien is die waarheid nie om te bepaal wie reg of verkeerd is nie, maar eerder oor wie en wat vir jou reg of verkeerd is. Dit is die waarheid wat jou kan vry maak van ongeluk, hartseer en 'n lewe van pyn!


Deon Lewis
0767801421
BBM Pin 26F40471
Also find me on Whatsapp

Sent via my BlackBerry from Vodacom - let your email find you!

No comments:

Post a Comment